Consumentenrecht 

Het consumentenrecht bevat kortweg alle wetten en regels die consumenten moeten beschermen bij de aankoop van producten en diensten. Deze wetten en regels ter bescherming zijn ingevoerd om onredelijke voorwaarden tijdens overeenkomsten tegen te gaan. Indien er niet aan deze regels en wetten voldaan wordt, is de overeenkomst vernietigbaar. Een instantie die de rechten van de consument waarborgt is De Consumentenbond.

Consumentenrecht internetaankopen

In Nederland gelden er veel regels om u als consument te beschermen. De regels voor internetaankopen worden de komende jaren nog verder aangescherpt. Internet wordt steeds belangrijker binnen het consumentenrecht. Van een eenvoudige boodschap tot een dure reis, met een paar muisklikken heeft u het geregeld. Gelukkig zijn er in Nederland maatregelen genomen om u als consument te beschermen.

Klachten over uw reis

U kijkt er maanden naar uit: even weg uit de dagelijkse hectiek en volledig tot rust komen in een heerlijk vakantieoord. Als de praktijk anders uitpakt, kan dat een behoorlijk impact hebben. Gelukkig kunt u veel klachten over bijvoorbeeld uw accommodatie ter plekke oplossen. In de meeste gevallen staat uw reisorganisatie u daarin bij. Mocht u de pech hebben dat uw klachten niet worden opgelost, dan zijn er mogelijkheden om uw geld terug te krijgen.

Verzekeringen op reis

Zorg ervoor dat u verzekerd op reis gaat. Want ook al is alles tiptop geregeld, u kunt ziek worden of een ongeluk krijgen. Bij wintersportvakanties zijn de risico's nog groter. Een aanvullende wintersportverzekering is daarom geen overbodige luxe. Het is wel raadzaam goed te kijken of u niet dubbel verzekerd bent. Het kan zijn dat uw ziektekostenverzekering en autoverzekering het grootste gedeelte van de kosten al dekken. Zorg ervoor dat u voor dat gedeelte niet 2 keer premie betaalt.

Betrouwbare website?

Voor reizen en ook voor alle andere online aankopen, is het zaak dat u er zeker van bent dat u met een betrouwbare partij te maken heeft. Allereerst kunt u kijken of een webshop een keurmerk heeft. De regels over bijvoorbeeld retourneren, zijn in dat geval vastgelegd. Die regels worden de komende jaren nog verder aangescherpt. Als u klachten heeft, kunt u terecht bij een geschillencommissie.